søndag den 10. september 2017

100 (ligegyldige, underholdende og hyggelige) spørgsmål

#1: Når du spiser morgenmad, hvad har du så mest af: mælk eller morgenmadsprodukt? Faktisk består min morgenmad oftest af et æble – eller et par skefulde skyr med bær og rugbrødscrumble. Traditionel mælk-morgenmadsprodukt er sjældent. Men når det sker, er der afgjort flere cornflakes, end der er mælk. 
#2: Kan du lide følelsen af kold luft mod dine kinder? Ja. Især hvis luften er af den sprøde, efterårsagtige slags. 
#3: Hvilke tilfældige objekter bruger du som bogmærke i dine bøger? Kvitteringer, oftest. Men også post-its, postkort, gamle biografbilletter og sommetider endda min telefon. For nylig gik jeg også i panik, fordi jeg ikke kunne finde mit nemID. Det var selvfølgelig brugt som bogmærke i en bog, jeg aldrig har fået færdiglæst. 
#4: Hvordan drikker du din kaffe/te? Jeg drikker te, og jeg drikker den helt standardiseret: lader den trække, så længe anvisningen siger og nyder den uden sukker eller mælk. 
#5: Er du meget selvbevidst over dit smil? Meget. Jeg har spidse hjørnetænder, og selvom jeg har affundet mig med, at det er en del af mig, smiler jeg sjældent på billeder. 
#6: Har du planter i dit hjem? Ja, men det er Nico, der passer dem. Han har til gengæld grønne fingre og elsker at gro nye planter og krydderurter. 
#7: Hvordan udtrykker du bedst dine følelser? På skrift, tror jeg. Eller ved tårer. Jeg har altid haft nemt til tårer, og græder både når jeg er meget glad, sur og trist.
#8: Synger du i badet? Ja, men sjældent. Sommetider lader jeg dog min telefon spille musik, mens jeg bader, og så skråler jeg højlydt med.
#9: Sover du på ryggen, på siden eller på maven? På siden. Altid på højre side, faktisk – det er så ekstremt, at min kosmetolog kunne se, mine øjenvipper var mast/knækket af på den side. Hun bad mig faktisk om at lade være med altid at sove på højre side. Det er bare den eneste måde, jeg kan sove på.
#10: Fortæl om en intern joke, du og dine venner har. Vi er en stor vennegruppe, så vi er viklet ind i et kompliceret net af interne jokes og fjollede historier. En af dem er udråbet "Shi-ma-bab mayyyn!" som en af mine kammerater engang ytrede, da han var for fuld til at tale sammenhængende. Vi var på metroen i København, og han svingede rundt og råbte det op i fremmede menneskers ansigter. Nu bruger vi det som en slags hilsen i stedet. Haha. 
#11: Hvad er din yndlingsplanet? Jeg har altid holdt meget af Saturn. Mest af alt fordi den er så flot med sit ringsystem. 
#12: Hvad har fået dig til at smile i dag? Nico. Vi lå i sengen, jeg var vågen, og han halvsov. Han mumlede de skøreste ting, og da jeg gjorde klar til at stå op, låste han sig fast til mit ben. Han er så sød, når han er småtræt. 
#13: Hvis du skulle bo med din bedste veninde i en storby, hvor skulle det så være? Dengang vi var yngre, talte min søster og jeg altid om, at vi skulle bo sammen. Vi vidste endda, hvor det skulle være: i et særligt rækkehus i Kolding. Nu tror jeg dog, vi ville flytte til New York, hvis vi fik chancen. 
#14: Gå på Google og klik 'jeg føler mig heldig'. Hvad dukkede op? Googles Doodle-arkiv. 
#15: Hvad er din yndlingspastaret? Her er jeg frygteligt kedelig. Jeg elsker nemlig en god portion Spaghetti Bolognese – omend jeg faktisk har et svagt punkt for pasta generelt. 
#16: Hvilken farve har du altid gerne ville farve dit hår? Blå. Jeg har altid drømt om blåt hår. Og med mit grå hårs lilla nuancer kommer jeg sommetider tæt på. 
#17: Hvad er den bedste koncert, du har været til? Jeg var til Lifehouse-koncert i Hamborg i 2015, og det var en livslang drøm, der gik i opfyldelse. Min søster og jeg stod på allerforreste række, og jeg græd, fordi jeg blev så rørt af deres musik. Så. Enestående. 
#18: Har du en dagbog? Hvad skriver eller tegner du i den? Jeg fører dagbog – nu mere organiseret end nogensinde før. Jeg beskriver oftest mine dage og klistrer polaroid-billeder i den. Den er hverken fancy eller i bulletjournal-stil, men den dækker mit behov for analog refleksion og mindeoversigt. 
#19: Hvad er din yndlingsøjenfarve? Egentligt synes jeg, alle øjenfarver og øjne er smukke. Men jeg havde engang en kammerat med helt stålgrå øjne; det var så sjældent og så mærkværdigt, at jeg ikke kunne lade være med at stirre på dem. Når lyset faldt ham i øjnene, var de næsten gennemsigtige. 
#20: Hvilken designertaske ville du købe, hvis du havde penge nok? Lige nu er jeg ved at spare op til en Mulberry Bayswater, som jeg regner med at købe, når jeg skal til London i oktober. Den er praktisk, smuk og tilpas rummelig. Især i den nye model designet af Johnny Coca. 
#21: Er du et A-menneske? Ja, det er jeg. Heldigvis, for ellers ville min hverdag slet ikke hænge sammen. 
#22: Hvad elsker du at gøre på dage, hvor du ingen planer har? At sove uden et ringende vækkeur, at læse formiddagen væk sammen med en kop te, spise god (og sen) morgenmad, gå en tur med Nico, se et par afsnit Gilmore Girls og skrive natten væk. 
#23: Er du nogen, du stoler så meget på, at du fortæller dem alt? Ja. Min mor, min søster og Nico. De kender mig bedre end nogen andre. 
#24: Har du et par yndlingssko? Hvilke? Et åbenlyst svar: Jeg elsker mine sorte Louboutin-stiletter. Fordi de er klassiske og passer til alt, og fordi jeg fik dem af Nico. 
#25: Hvad er din foretrukne tyggegummismag? Jeg køber som regel enten pebermynte (klassisk) eller tyggegummi med bærsmag. Sidstnævnte bare sjældent, fordi smagen er så god, at jeg spiser for mange af dem.
#26: Solnedgang eller solopgang? Solnedgang er det smukkeste, jeg ved. Da jeg boede i Vestjylland, kørte min søster og jeg ofte ud til havet for at se solen gå ned, lytte til bølger og få vind i håret. Det savner jeg. 
#27: Hvad er den sødeste vane, din kæreste har? Noget af det bedste ved Nico er, at han altid er irrationelt glad og stræber efter at gøre andre lige så glade. F.eks. hvis han skal fortælle mig noget helt banalt, så synger han det altid i en eller anden tilfældig melodi i stedet for at sige det. Det er både sjovt og fint. Og selv når jeg sommetider er gnaven, kan jeg ikke lade være med at grine af ham.
#28: Tænk grundigt efter: Har du nogensinde været oprigtigt bange? Ja, det har jeg. På min lillebrors vegne, faktisk. 
#29: Sover du med sokker på? Nej. Kun hvis jeg er faldet i søvn fuldt påklædt på sofaen.
#30: Fortæl om noget der skete efter klokken 3 om natten sammen med dine venner? Vi var på vej hjem fra byen; Nico, en kammerat og en veninde. Det var november, klokken var seks, og det regnede. Min veninde havde ømme fødder, fordi hun havde danset for længe i for høje stiletter. Hun tog skoene af, og min kammerat ville ikke høre tale om, at hun skulle gå i bare tæer – så han donerede sine egne sneakers til hende. Det resulterede i, han selv måtte gå i strømpefødder. På vejen hjem gik vi ind på en tank for at købe en sodavand, og jeg kan stadig huske lyden af de drivvåde strømpefødder mod gulvet. Sjap, sjap, sjap sagde det. Vi grinede så meget over det, at det næsten gjorde ondt. 
#31: Hvad er dit yndlingsbagværk? Jeg storelsker Sarah Bernhardt kager. Heldigvis er det dog sådan en slags kage, man kun kan spise én af. For mange giver kvalme, men en enkelt er himmelsk. 
#32: Havde du en bamse, der kom med dig overalt som barn? Beskriv den. Min søster og jeg var besat af Løvernes konge, da vi var små. Derfor hvinede jeg af lykke, da min far en dag kom hjem og overrakte mig en Nala-bamse. Hun blev mit et og alt og kom med mig overalt; jeg iklædte hende endda et sæt blåt dukketøj (komplet med kyse), og havde hende altid i min rygsæk. 
#33: Hvornår skrev du sidst noget i hånden? I går, da jeg skrev i min dagbog. Ellers skriver jeg altid to-do lister på kontoret og små beskeder på Nicos og min kridttavle.
#34: Hvilken sang passer til dit humør lige nu? Lige for tiden hører jeg meget "Hear You Me" af Jimmy Eat World. Måske fordi deres Tinderbox-koncert stadig hænger ved, måske fordi sangen er tilpas stilfærdig til de sidste sensommerdage. 
#35: Roder du, eller er du ordensmenneske? Jeg er både et rodehoved og et ordensmenneske. For at være helt præcis, gør jeg meget i hemmeligt rod: jeg er typen, der har mange kaosskuffer, og jeg fraråder altid andre at åbne et skab hjemme hos mig. Man ved aldrig, hvad der falder ud.
#36: Hvad er din største pet peeve? Jeg hader, når folk afbryder samtaler med et hosteanfald. Jeg finder det enormt forstyrrende, selvom det jo i virkeligheden er en bunduretfærdig ting at bebrejde andre for. 
#37: Tænk på et smykke du ejer. Har det en særlig historie? Jeg har en gammel ring, som både er rusten og bøjet helt ud af form. Den har tabt sin engang-så-fine similisten, og jeg kan slet ikke bruge den længere. Men det er en ring, Nico engang gav mig, og som jeg sad og bøjede en dag, jeg var sur på ham. Jeg har beholdt den de sidste 11 år, fordi den fortæller en historie. En historie om et forhold, der nok har taget sine knubs, men som stadig holder ved. Jeg har sat ringen i en kæde og bærer den tæt på mit hjerte. 
#38: Hvad er din sidste bog, du virkelig, virkelig elskede? A Court of Mist and Fury af Sarah J. Maas. I flere uger efter jeg færdiglæste den, blev jeg ved med at genlæse mine yndlingspassager og fortabe mig i mine yndlingskarakterer. Jeg synes, den er så fantastisk, og jeg så det slet ikke komme. Jeg bryder mig ikke engang om Sarah J. Maas' andre bøger.
#39: Stoler du på dine instinkter? Ja. Jeg er meget intuitiv og stoler på, når min krop – og alle mine overtroiske tendenser – fortæller mig, at jeg er på et sidespor. 
#40: Har du en yndlingscafé? Jeg elsker, som alle andre odenseanere, Nelles Café. Det er sådan et hyggeligt sted at sidde og falde i staver over en kop te. 
#41: Hvem var den sidste person, du kiggede på stjerner med? Nico. Vi var på vej hjem fra biografen og standsede op på Byens Bro for at kigge ud over togskinnerne under os og stjernehimlen over os. Det var en smuk aften. 
#42: Hvornår følte du dig sidst fuldstændig lykkelig? I fredags, da Nico og jeg dansede gennem Odenses gader til Karrusel-festivalen. Byen var fyldt med musik, glade mennesker og dans. Det var så bekymringsfrit og fint. 
#43: Hvilken ret synes du skulle forbydes? Kartoffelmos. Jeg kan ikke udstå kartoffelmos, selvom det nok ikke rigtigt kan kaldes en 'ret', kan det? 
#44: Hvad frygtede du mest som barn? Frygter du det samme i dag? Som barn var jeg bange for krokodiller og piratfisk, for Jafar og for hattifnatter. Med tiden er min frygt blevet mere uhåndgribelig og ukonkret. 
#45: Køber du stadig CD'er? Hvad var den sidste CD, du købte? Jeg køber ikke rigtigt CD'ere længere, men jeg køber DVD'er og musik i iTunes. Den sidste sang jeg købte, tror jeg var 'Homeless' af Ed Sheeran. Og den sidste CD? Det må være for flere år siden, da jeg købte en CD med José Gonzales. 
#46: Samler du på noget? Jeg er en samler af rang og samler i øjeblikket på Mumikrus, fjollede glasfigurer fra steder Nico og jeg besøger, smukke udgaver af Louisa May Alcotts Little Women, chokers, Disneyfilm – og så gemmer jeg selvfølgelig alle de minder, jeg overhovedet kan få fingrene i, i form af koncert-, fly- og biografbilletter, fødselsdagskort og alt muligt andet. 
#47: Tænk på en person. Hvilken sang forbinder du dem med? Min søster vil jeg altid forbinde med Only One af Lifehouse. 
#48: Har du set The Rocky Horror Picture Show? Ja! Jeg har endda set den til en ægte udendørs visning, hvor publikum kastede med toiletpapir og pølser, råbte og dansede. Det var så sjovt. 
#49: Hvem er den sidste person du så med et ægte udtryk af sorg i deres blik? For et par uger siden sad jeg overfor en pige i toget. Hun talte i telefon, og hun græd. Jeg aner ikke, hvad det drejede sig om, men hun så fuldstændig knust ud. Det var faktisk hjerteskærende.
#50: Har du et lykkenummer? Ja. Nummer 12 betyder noget særligt for mig – og generelt er jeg begejstret for alle tal, der ender med 2. Jeg sætter altid vækkeuret til 12 minutter over, 32 minutter over, 52 minutter over. Det er en indgroet vane. 
#51: Hvilke kvaliteter beundrer du mest hos andre? Evnen til at tro det bedste om andre, på trods af verdens grusomhed og uretfærdighed. Naivitet i en verden der avler mistro. Evnen til at være sårbar, til at blotte sig selv og turde blive såret. Altsammen noget, min søster besidder – og en ud af mange grunde til, jeg beundrer hende så inderligt.
#52: Rødvin eller hvidvin? Hvidvin. Altid. 
#53: Hvad er din yndlingsmyte? Jeg ved ikke, om jeg har en. Ikaros-myten, måske? 
#54: Kan du lide lyrik? Hvad er dit yndlingsdigt? Jeg elsker lyrik, men læser det sjældent. Det skyldes nok, at det er så kondenseret læsning; hvert ord er omhyggeligt udvalgt og ladet med mening, og det betyder, at man virkelig skal nærlæse og tage sig tid til hvert eneste bogstav. Det er ikke altid, jeg kan finde den ro. Mit yndlingsdigt er På Israels Plads af Henrik Nordbrandt. 
#55: Hvad er den dårligste gave, du nogensinde har modtaget? Hm. I bund og grund handler gaver ikke så meget om genstande som den omtanke, de bliver givet med. Når det er sagt, kan jeg huske en velmenende tante som gav mig et LEGO-legesæt til min 17-års fødselsdag. Jeg var meget forarget. 
#56: Drikker du juice om morgenen? Hvilken variant? Jeg drikker sjældent juice om morgenen, for vi har det sjældent herhjemme. Men når vi har, er det altid appelsinjuice. Jeg har en svaghed for appelsinjuice. 
#57: Står dine bøger i en specifik orden, eller bare tilfældigt? Min bogreol er lidt hulter-til-bulter, og mine bøger står snarere sorteret efter højde og serie end noget andet. Det har også lidt at gøre med, hylderne har forskellige højdeindstillinger. 
#58: Kig ud af vinduet. Hvilken farve har himlen lige nu? Den er mørk. Helt sort, faktisk. 
#59: Er der nogen, du ikke har set i lang tid, som du gerne snart vil se igen? Ja. Min mor. 
#60: Hvad er din yndlingsblomst? Jeg elsker liljer, pæoner og tulipaner. 
#61: Påvirkes dit humør af vejret? Ja, meget. Nico siger, jeg er en helt anden person, når solen skinner udenfor. Det lyder lettere ekstremt, men jeg smiler langt mere, når graderne stiger. 
#62: Hvad er dine foretrukne brætspil? Scrabble, tror jeg. Men allerhelst lægger jeg puslespil. 
#63: Hvad er din yndlingste? Pebermyntete fra Perch's. 
#64: Skriver du huskelister? Ja! Jeg kan ikke komme igennem en arbejdsdag uden en to-do liste og en nøje tilrettelagt oversigt over min dag. 
#65: Hvad er dine dårligste vaner? I perioder bider jeg meget negle. Og så skriver jeg ofte små ting, jeg skal huske på mine hænder. 
#66: Er du typen, der har mange bekendte eller få nære venner? Jeg tror ikke, det er helt så sort/hvidt. Jeg har et stort netværk og mange bekendte, jeg hilser på – men jeg har få virkelig nære venner, som jeg betror mig til. Sådan har det altid været.
#67: Har du kæledyr? Fortæl om dem! Jeg har ikke kæledyr, fordi vi desværre ikke må have kæledyr i vores skønne, nye lejlighed. Dog har vi en familiekat, som bor hjemme hos min mor. Hun hedder Rasmus, og vi har haft hende siden 2004, hvor min lillebror valgte at fejlnavngive hende. Hun er det kæreste, mest omsorgsfulde lille væsen med det mest skingre miav. Hun sover altid i fodender, elsker at gemme sig i gardiner og spinder bare man siger hendes navn.
#68: Er der noget, du har udsat at gøre, men som du burde gøre lige nu? Selvfølgelig. Det er der altid. I skrivende stund burde jeg gøre rent, opdatere min ugeplan, finde tøj frem til i morgen og starte vaskemaskinen. Jeg tror bare, jeg bliver siddende. 
#69: Hvad er den bedste gave, du nogensinde har fået? Nico gav mig en skrivemaskine sidste år. Han havde husket, jeg engang havde sagt, at jeg drømte om en skrivemaskine, og han opsporede en til mig på eBay. Det var simpelthen så betænksomt. 
#70: Hvad hænger på væggene i dit soveværelse? Et spejl, et fjernsyn (som vi nærmest kun tænder, når en af os er syg), og et maleri af fire ugler og en solnedgang. En af mine gamle veninder har malet det billede til mig, og selvom vi ikke rigtigt ses længere, holder jeg meget af billedet, og det, det minder mig om. 
#71: Hvilken type var du i folkeskolen? Jeg ved ikke rigtig, om jeg var en specifik type. Af udseende var jeg en typisk poptøs (med en afstikker til en rebelsk emo-periode), og jeg var hverken den mest højtråbende eller allermest stille. Jeg lavede mine lektier og fik gode karakterer, og så festede jeg løs i weekenden. Jeg var mest af alt som alle andre. 
#72: Læser du tegneserier? Hvilke er dine favoritter? Jeg læser ikke tegneserier på fast basis, men på det seneste har jeg læst en god håndfuld. Min favorit er Neil Gaimans Sandman, som er så velskrevet og poetisk. 
#73: Hvilke film synes du, alle burde se mindst én gang i deres liv? Personligt er jeg blevet meget rørt af Good Will Hunting. Jeg synes, Robin Williams spiller så smukt i den film. 
#74: Har du et nært forhold til dine forældre? Jeg har et meget nært forhold til min mor, som jeg ofte taler i telefon med et par timer om ugen – og ses med i enhver ferie eller forlænget weekend. Min far ser jeg ikke så tit, men når jeg gør, er det altid hyggeligt. 
#75: Hvad er din yndlingsby(er)? Jeg vil altid have et soft spot for Paris. Vi var så ofte i Paris, da jeg var barn (typisk 4-5 gange om året), og byen betyder noget helt særligt for mig. Jeg er dog også dybt forelsket i New York, som jeg har besøgt to gange. Det er en by, der er så fyldt af liv og storbytravlhed; pulserende, overvældende, fantastisk.
#76: Hvad er din næste planlagte rejse? Jeg skal til London i slutningen af oktober – og jeg glæder mig helt vildt! Jeg skal afsted sammen med min mor og min søster, og vi skal se Harry Potter-studiet, shoppe en masse, se en musical og til afternoon tea. Det bliver så hyggeligt. 
#77: Hvordan sidder dit hår oftest? Lige for tiden oftest i en høj hestehale – af den simple årsag, at det snart skal farves og derfor egentligt bare gemmes af vejen. Ellers har jeg bare løst hår. Jeg fletter altid mit hår, inden jeg skal sove og vågner derfor ofte med nogenlunde præsentable bølger i håret. 
#78: Hvem af dine nære venner har haft fødselsdag for nylig? Min lillebror havde fødselsdag for et par uger siden. Han fyldte 24. Gisp, hvor bliver tiden af? 
#79: Hvad skal du lave i weekenden? Næste weekend? Om fredagen har Nico fødselsdag og det fejrer vi med en fest med vores bedste venner. Nico laver spareribs og sliders, og så står den på vin og shots i lange baner. Det bliver så hyggeligt og sjovt! Om lørdagen er der intet planlagt; det er bare os to, vores tømmermænd og store doser weekendhygge. Om søndagen kommer mine forældre til brunch og Nicos forældre til aftensmad. Og så er den weekend forsvundet! 
#80: Husker du at opdatere din computer/apps eller udsætter du det? Jeg udsætter det. Altid. Især computeren går der lang tid mellem jeg får opdateret. Apps opdaterer jeg som regel først, når andre gør mig opmærksom på cool funktioner, jeg endnu ikke har fået installeret. 
#81: Hvilket Hogwarts-hus tilhører du? Ravenclaw. Både på Pottermore og efter egen overbevisning. 
#82: Hvad er din yndlingsform for motion? Jeg er ikke den voldsomt adrætte type og foretrækker generelt altid en lang gåtur over en kort cykeltur. Men jeg er begyndt at holde af at løbe og løber typisk en tur 3 gange i ugen. På en god uge, altså. 
#83: Hvilke sange kan du høre igen og igen uden at blive træt af dem? Hele Lifehouses Stanley Climbfall-album. Generelt alt hvad Lifehouse har lavet. Jeg synes, det er den smukkeste musik nogensinde. Og så passer det til alt humør. 
#84: Hvor går du hen, når du har brug for at rense tankerne? Jeg går altid ud til Fruens Bøge; Odenses smukkeste skov. Jeg sidder typisk ved åen og lytter til vandets skvulpen, når jeg er i grublehumør. 
#85: Ud over husleje, mad og transport, hvad bruger du så flest af dine penge på? På det seneste har jeg brugt penge på rejseopsparinger (Budapest i juli, London i næste måned), restaurant- og cafébesøg, små oplevelser og tøj, tror jeg? Jeg bruger generelt ikke så mange penge på materielle ting længere, men kan hurtigt få dem til at flyve væk på biografbilletter, koncerter, byture og alt muligt andet skørt. 
#86: Hvilke kæledyr havde du, da du voksede op? Vi havde ikke dyr, da jeg voksede op. Min far var allergisk, og min mor var dagplejer og brød sig ikke om at udsætte dyr for så meget larm og så mange børn. Jeg husker dog, min lillebror havde en kanariefugl i en periode. Den hed Pikachu Nicolai Polywheel Jepsen og stak vist af gennem et skråvindue.
Da mine forældre blev skilt i 2001, og vi flyttede til Vestjylland, fik vi dog kat. Vores første kat var hvid og havde gule øjne, og var egentligt slet ikke vores, men blot en forvildet kat, der flyttede ind i vores skur. Han hed Laurits, elskede leverpostejsmadder og faldt altid i søvn i ens skød. Han var fantastisk – men en dag holdte han op med at dukke op.
Efter Laurits fik vi Kisser; hun var en lillebitte kat, hvid med sorte pletter og en helt sort hale. Når hun sov, strakte hun sig så lang hun var og blev liggende i flere timer. Hun fik et kuld killinger – min kusine har stadig en af hendes unger. 
#87: Foretrækker du at være bagved kameraet eller foran det? Jeg har det fint foran kameraet, men jeg er helst bag det. Af den simple årsag, at jeg elsker at knipse billeder og lege med lys. Ofte er jeg dog begge dele, og størstedelen af de nyere billederne af mig, har jeg selv taget med en selvudløser.
#88: Ved du præcis hvornår du blev født? Nej, det gør jeg faktisk ikke. Jeg blev født på en torsdag, sent om aftenen. Men hvad klokkeslettet var, aner jeg ikke. 
#89: Hvilken Disney-figur minder mest om dig selv? Hvorfor? Jeg snød og spurgte Nico om det her. Han svarede straks "Elsa". Nok mest fordi, vi deler hår- og øjenfarve. Da jeg sagde: "Altså, personlighedsmæssigt?" ændrede han prompte svar til "Anna". Nok fordi, hun er så lalleglad og naiv. Og fordi han sikkert ikke kan huske andre Disneyfilm på stående fod, haha! 
#90: Da du var yngre, drømte du så om at hedde noget andet? Hvis ja, hvad? Ja, det gjorde jeg. Jeg ønskede så brændende at hedde Helena. Det var det smukkeste navn, jeg kendte. Og i dag har jeg stadig en svaghed for navne, der ender med et a. 
#91: Har du nogle hobbyer? Hvilke? Pyh. Altså, jeg elsker at fotografere og redigere billeder og film. Jeg går ofte lange ture med mit kamera og knipser løs. Og ellers? Ellers ynder jeg at læse eller skrive helt gammeldags i hånden. 
#92: Hvis du mødte dit 13-årige jeg, hvad ville du så sige til dig selv? Jeg ville give mig selv et kram og sige, at jeg skulle blive ved. Blive ved med at se ud som jeg ville, tale som jeg ville, bruge tiden som jeg ville. At folk med tiden ville interessere sig mindre for mig og mere for dem selv.
#93: Er du religiøs? Nej, men sommetider ville jeg faktisk ønske, at jeg var. Det må være en trøst at tro på, at der er en mening med tingene. Og at der er et liv efter døden. Videnskaben er nådesløs på den måde. 
#94: Hvad gør dig vred? Antagelser. Når folk er for arrogante til at nå til bunds i noget, og i stedet antager at deres blik på noget er det korrekte. Jeg bliver så vred, når folk springer til den nemmeste version af en sag.
#95: Hvor voksede du op? Jeg voksede op i Kolding, nærmere betegnet Seest. Vi boede i et klassisk villahus med gule mursten og rødt tag. Jeg brugte al min tid med nabobørnene på vejen og årets højdepunkt var gadefesten, der blev holdt hver sommer. Det var bekymringsfrit, og jeg nyder altid at genbesøge Kolding. Sådan en fin by. 
#96: Vær ærlig: Smiler du til fremmede? Sommetider. Hvis jeg har overskud til det. Andre gange er det bare blink-og-se-væk. 
#97: Hvad er din yndlingslyd? Lyden af regn mod ruden. Det er den mest beroligende lyd i verden. Dét og så en kats spinden. 
#98: Lider du af flyskræk? Nej, ikke decideret flyskræk, men jeg bryder mig ikke rigtigt om at flyve. Det er nok tanken om at hænge i luften uden mulighed for at kunne gøre det mindste, hvis der går noget galt. Men jeg forsøger ikke at tænke over det, og jeg bliver ikke panisk, når jeg flyver. Jeg trækker bare vejret lidt dybt og forsvinder ind i en bog.
#99: Er du lykkelig? Ja. I perioder, i hvert fald. Jeg er så priviligeret. Omgivet af mennesker jeg elsker, og indehaver af alverdens muligheder. Den eneste hæmsko er sommetider min mangel på tid. Den gad jeg godt have mere af; ikke nødvendigvis i uanede mængder, men bare flere åndehuller i hverdagene, der alt for hurtigt klistrer sammen for mig. 
#100: Hvis du stod overfor to knapper, og den ene knap ville få dig til at rejse 5 år tilbage i tiden, den anden 5 år frem i tiden, hvilken ville du så trykke på? Jeg tror, jeg ville sende mig selv tilbage. For fem år siden, var jeg 22, var lige startet på min tilvalgsuddannelse og boede sammen med Nico i en meget mindre lejlighed. Jeg festede hver weekend, og svedte i fitnesscenteret hver morgen. Jeg bloggede, og sov længe. Jeg ville tilbage; ikke fordi jeg ikke tror, der er bedre ting i vente i fremtiden, men fordi jeg er nostalgiker og tvivler på, jeg nød tiden nok dengang. 

Spørgsmål fundet her (og oversat og redigeret en smule af mig).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar