fredag den 11. august 2017

Som et eventyr: Boscolo Hotel

Normalt går jeg egentligt ikke så meget op i hoteller. Jeg rejser for at se byer – ikke hotelværelser. Men vores nylige tur til Budapest blev lidt af en undtagelse. Vi var nemlig begge opsatte på en daseferie i syden, men på grund af for dyre flybilletter, tog vi den smukke storby i stedet – og valgte et lidt dyrere og lækrere hotel for at få lidt af dasestemningen med også.
Og hotellet vi endte på var så exceptionelt, at jeg tænkte, det fortjente sit eget indlæg. Det var indbegrebet af dekadence. 


Hotellet 
I det sekund vi trådte ind over dørtærkslen på vores hotel i Budapest, trådte vi ind i et eventyr. Boscolo Hotel kunne lige så godt være et slot. Der er guld og marmor overalt; over lobbyen skinner solen igennem et glastag, og fra den tilstødende café lyder klaverspil og violin. Det er næsten så meget over-the-top, at det er kitsch. Men min indre prinsesse kunne ikke lade være med at elske det og sukke over de mange guldbeklædte krummelurer og marmorsøjler. 

Boscolo Hotel ligger i det jødiske kvarter i Budapest – ca. 15 min. fra centrum på gå-ben. Vi bookede gennem Expedia og opgraderede til et værelse med balkon. Læs mere her


Værelset
Igen – hotelværelser er ikke det, der betyder mest i min verden, men jeg kunne alligevel ikke lade være med at glæde mig, hver gang vi lukkede døren op til vores hotelværelse. Det var simpelthen så fint og så romantisk. Udsigten fra balkonen var ikke nødvendigvis enestående – men vi sad derude en aften og så en lyserød solopgang. Og dét var enestående. 


New York Café/Salon
I starten af 1900-tallet var New York Café stedet, hvor forfattere, kunstnere og intellektuelle mødtes. Det var stedet for store tanker, filosofiske snakke og uformelle møder mellem overklassen. Desværre faldt stedet i forfald under kommunismen, og er først i begyndelsen af 2000 blevet restaureret af hotellets nye ejere.
Caféen og salonen ligger i forlængelse af Boscolo Hotel, og det er et fascinerende sted. Der er så smukt; stedet ligner en blanding af Titanic og balsalene fra Anastasia-tegnefilmen. Nico og jeg valgte at spise i den Michelin-anbefalede salon og fik en fantastisk 4-retters menu med tilhørende vin og drinks for under 1.000 kroner. Absolut billigt i forhold til kvaliteten – og sådan en skøn oplevelse.

Follow my blog with Bloglovin

1 kommentar: