fredag den 20. juli 2018

#Fredagsbog – uge 29

Det er fredag, og vejret er smukt. Jeg holder mig dog indendøre her til eftermiddag og venter i øjeblikket på, at Nico og et par kammerater kommer over. Vi skal nemlig – af uransagelige årsager – til Bas under broen her i Odense. Et mærkværdigt arrangement med basmusik og gadefest nærmest lige uden for vores hoveddør. Jeg regner bestemt ikke med at danse hele natten, men jeg er alligevel for nysgerrig til ikke at tage ned at kigge ...

Men indtil da er jeg krybet sammen med en god bog, som har stået højt på min læseliste længe. Nemlig Circe af Madeline Miller. Bogen har indtaget det læsende internet, og jeg har nærmest følt mig forfulgt af den på Instagram, Goodreads og samtlige internetboghandlere. Det er nemlig en af de sjældne bøger, der føles uundgåelige. En af de sjældne bøger, hvis markedsføring er lykkedes med næsten uhyggelig succes.
Circe er en elegant genfortælling af græsk mytologi og handler om, ja, Circe, som er datter af solguden Helios og nymfen Perse. Det er på mange måder en klassisk dannelsesroman, men det er også så meget mere. Det er et letfordøjeligt, velskrevet, sanseligt og næsten poetisk møde med oldgamle myter og en nyfortolkning af deres almenmenneskelige budskaber. Det er en fortælling om hævn, sandhed, kærlighed og dannelse fyldt med actionscener og relevansgivende feminisme. Det er imponerende og dog tilpas letbenet læsning, og jeg forstår godt bogens succesrute på sociale medier. Jeg er lidt over halvvejs, og jeg er i stor fare for at læse den færdig i et enkelt snuptag.

Desuden fylder endnu en bog på mit natbord, lige for tiden. Nemlig digtsamlingen A Poem for Every Night of the Year, som er akkurat hvad titlen lover. Digtsamlingen er delt op efter dato og indeholder 365 digte af anerkendte, og indimellem ukendte, digtere. Jeg læser ét digt hver aften, og jeg nyder det. Det er sådan et fint ritual. 

Hvad med dig? Hvad læser du på denne smukke sommerdag? 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar