fredag den 28. december 2018

#Fredagsbog – uge 52

Det er fredag, men det kunne egentligt lige så godt være hvilken som helst anden dag. De her mærkværdige mellemdage mellem jul og nytår har fået mig til at miste tidsfornemmelsen. Er det fredag? Er det mandag? Der er jo ingen forskel.
I går var jeg til julefrokost hos Nicos familie, og det endte med en uplanlagt festlig aften med brætspil og julemad, der først sluttede klokken halv to om natten. Ups og hov, udbrød vi alle og begav os fra Vestfyn til Odense, småfulde og trætte og helt igennem mætte. På den måde føltes i går allerede som en fredag.
I aften skal Nico og jeg ned i byen for at spise burgere – ikke at vi har brug for mere fed mad, men vi har bare brug for noget andet end julemad. Og efter en lille burgerdate, skal vi videre på en nyåbnet cocktailbar for at få en drink eller to med en god veninde. En perfekt start på weekenden, synes jeg.

Men inden da nyder jeg en god bog. Dreadful Young Ladies and Other Stories af Kelly Barnhill var en julegave fra min mor, og det er virkelig smuk og sælsom læsning. Bogen er en novellesamling, der tager udgangspunkt i magiens verden; og i de første noveller er jeg allerede stødt på hekse og usynlige piger, forunderlige væsener og mørke hemmeligheder. Kelly Barnhills skrivestil deler mange ligheder med Neil Gaimans – hvilket måske er den største kompliment, jeg overhovedet kan give.
Novellerne kredser om temaer som seksualitet, sorg, dødelighed og dualismen mellem godt og ondt. Det er nervepirrende, poetisk og sindssygt gribende. Sådan nogle historier, der bliver hængende i luften lang tid efter endt læsning. Sådan nogle historier, som man bærer med sig og lader farve ens dag, humør og tanker ...

Hvad med dig? Hvad læser du på denne fredag, og hvad skal du bruge årets sidste weekend på? Noget rart, håber jeg!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar