tirsdag den 18. december 2018

What I've Been Watching Lately (Christmas Edition) #3

Jeg er gået helt i jule-selvsving. Akkurat som jeg plejer at gøre. Jeg elsker alt, hvad der har med julen at gøre, og i min optik er december blandt årets smukkeste måneder. Lyset, stemningen, glæden. Nostalgien, klichéerne, mennesker. Jeg elsker det altså.
Og derfor overrasker det vel ingen, at jeg ser julefilm i en evig båndsløjfe? Her er de seneste julefilm, jeg har set i år – lidt nyt, lidt gammelt, lidt fjollet.

Fortæl mig endelig, hvilken julefilm der er din favorit. Jeg er altid på udkig efter anbefalinger.

Elf (2003) – Set på Netflix
"Skal vi ikke se en julefilm?" spurgte jeg Nico en lørdag i november. Vi havde begge tømmermænd og var voldsomt trætte. Han nikkede bare, og jeg fandt den første, den bedste af slagsen på Netflix. Det var Elf med Will Ferrell i hovedrollen. Og det var et godt valg.
Filmen er tilpas fjollet og tilpas fyldt med julerier til at fungere. Det var et virkelig godt filmvalg på en træls tømmermændsdag, og Nico og jeg grinede os igennem den. Ikke at jeg nødvendigvis behøver at se den igen. Men alligevel.

The Family Stone (2005) – Set på Netflix
Jeg har faktisk aldrig set The Family Stone før i år. Og det fortryder jeg lidt, for det er virkelig en god film! Sarah Jessica Parker spiller rollen som den klodsede/følelsesmæssigt udfordrede forretningskvinde til perfektion. Der var mange scener, der fik mig til at sprutte af grin og alligevel endte det hele med, at jeg fik en klump i halsen. På alle måder en skøn film, der leger med alt-skal-være-perfekt-derfor-går-alt-galt-klichéen. 

Little Women (1994) – Set på Netflix
Jeg læser Little Women hver jul. Bogen er så hjemlig, fyldt med hyggelige scener om gammeldags familieliv. Og så både starter og slutter den med en fantastisk julescene. Det er en vidunderligt charmerende fortælling.
Det samme gør sig selvfølgelig gældende for filmen, som bl.a. byder på en purung Christian Bale, en betagende Winona Ryder og en miniature-lille Kirsten Dunst – for slet ikke at tale om Susan Sarandon og Claire Danes. De spiller alle deres roller så fint og følsomt, og filmen er simpelthen så hjertevarm.

You've Got Mail (1998) – Set som DVD 
Egentligt er det vildt misvisende at inkludere You've Got Mail som en julefilm. Det er ikke en julefilm, men den har julescener. Og min mor og jeg ser den altid op til jul. Det er Meg Ryan i hendes storhedstid og Tom Hanks, mens han endnu var ung. Det er en (sukker)sød fortælling om konkurrencen mellem to boghandlere, om internettets spæde chat-rooms og om livet i New York. Og så har filmen, som sagt, en masse fine julescener fyldt med humor og varme. Jeg elsker den film. Uanset årstid og højtid.

Love Actually (2003) – Set på Filmstriben
Den ultimative julefilm. Den obligatoriske julefilm. I liga med Home Alone og The Holiday. Jeg behøver ikke rigtig sige andet, gør jeg? Det er ikke jul uden Love Actually, og da jeg så den i weekenden, måtte jeg blinke en tåre væk. Jeg bliver altid så rørt af scenen, hvor Sam løber rundt i lufthavnen. Åh, ung kærlighed. Så storladent og så fint.

2 kommentarer:

  1. Elf er fantastisk! Og så har jeg grinet en del af 'Office Christmas Party' på Netflix.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, den har jeg ikke set endnu! Dén må på listen – tak for tippet!

      Slet