fredag den 26. oktober 2018

#Fredagsbog – uge 43

Det er fredag, og denne weekend kommer til at stå i bøgernes tegn. I morgen tager Nico og jeg til København for at tilbringe lørdagen og søndagen til BogForum, årets store bogmesse. Egentligt var det meningen, Nico blot skulle besøge nogle kammerater, imens jeg bognørdede, men han ændrede planer i sidste sekund, og nu skal han altså med mig til BogForum og en hel weekends boglykke. Jeg er spændt på, om han har tålmodigheden til det.
Personligt glæder jeg mig bare til en weekend fyldt med bøger – og ikke mindst et gensyn med søde bogbloggere og gamle kollegaer. Forlagsbranchen er så pudsig, for alle kender alle, og BogForum føles derfor altid som en udvidet familiefest. Der er så mange mennesker, jeg glæder mig til at hilse på – og selvfølgelig også en håndfuld forfattere, jeg glæder mig til at høre. Selvom jeg har været til BogForum de sidste tre år, er det længe siden, jeg sådan rigtigt har oplevet det. Uden forpligtigelser, stress og kaotisk renden-rundt. Jeg plejede jo at arbejde på messen – og selvom det altid var hyggeligt på sådan en højeste-gear-agtig-måde, glæder jeg mig altså til at være der og at have fri. At summe, snuse, smage og bladre og standse op ved tilfældige foredrag, der fanger min opmærksomhed. 

Men inden morgendagen kommer, hygger jeg mig herhjemme iført en oversized strik og bevæbnet med en god bog. En yndlingsbog, faktisk. For jeg er ved at genlæse Persuasion af Jane Austen.
Persuasion er sådan en bog, jeg altid har lyst til at genlæse. Især om efteråret. Jeg skrev i sin tid bachelor-opgave om den, og om hvordan Jane Austen bruger efterårets forfaldsymbolik i en historisk kontekst. Det lyder nørdet, men det var faktisk enormt spændende. Og det har medført, at jeg for evigt sammenkæder bogen med efteråret.
Persuasion er Jane Austens sidste færdiggjorte roman, udgivet posthumt i 1817. Bogen er en kærlighedshistorie om den 28-årige (gisp!) gammeljomfru Anne Elliot, som har mistet sit livs kærlighed, fordi hendes halvadelige (og halvt fallitte) far var imod matchet. Men så vender den gamle flamme tilbage i Annes liv, og deres roller er byttet om; han er nu nyrig, hendes familie er nu fallit. Og det er ikke helt ukompliceret ... 
Jane Austen skriver med sådan en bidende sarkasme om kærlighed, dannelse og klassesamfundet i 1800-tallets England. Det er både underholdende og fint, og jeg bliver ramt hver eneste gang.

Hvad læser du denne fredag? Og ses vi måske til BogForum i weekenden?


6 kommentarer:

  1. Persuasion er ei av mine yndlingsbøker, og nå vart eg interessert i å lese den pga det du skriver om efteråret/hausten i boka. Denne helga skal eg til Oslo og sjå The Phantom of the Opera så får ta Persuasion neste helg :-) Kos deg i Bogforum.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig også et interessant perspektiv at læse fra! Bogen har så mange lag, det er helt perfekt :)

      Og god fornøjelse med 'Phanton of the Opera'. Jeg læste den i min læseklub for et par år siden!

      Slet
  2. Åh, den vil jeg også gerne læse! Har faktisk ikke fået den læst endnu - næsten lidt pinligt, når jeg har læst litteraturvidenskab ligesom dig :-)
    Er selv i gang med Morten Albæks “Ét liv, én tid, ét menneske” efter lige at have færdiggjort den skønne “Ravnenes hvisken 3”. Er lidt ubeslutsom ift. hvilken skønlitterær bog, jeg skal gå i gang med nu - der er så meget godt på mine boghylder, men det er svært at vælge - kender du det? ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det er bestemt ikke pinligt! Der er *mange* must-reads på Litteraturvidenskab, jeg endnu ikke har fået læst. Man kan jo ikke nå det hele :)

      Og om jeg kender det! Jeg hader altid at færdiggøre bøger, fordi det betyder, jeg skal til at vælge igen. Og så, selvfølgelig, fordi det også er melankolsk at sige farvel til en god bog. 'Ravnenes Hvisken 3' tog i øvrigt også mig med storm. Så fantastisk!

      Slet
  3. Åh, Rikke, du frembringer sådan en utrolig dejlig ro i mit sind, når jeg læser dine skriverier. En ro der faktisk meget minder om når jeg læser bøger :) Jeg har haft Persuasion liggende længe uden at få den læst, men det tror jeg at jeg vil gøre nu :) God Bogforum!

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke en fin kompliment, Natasja! Tusind tak! :)

      Rigtig god fornøjelse med 'Persuasion'. Jeg knuselsker den virkelig og misunder dig næsten, at du har den til gode!

      Slet