lørdag den 21. januar 2017

I 2017 vil jeg ...

Jeg ved det, jeg ved det. Nytårsforsæt er gået frygteligt af mode over de sidste par år. Mest af alt fordi, så mange mennesker bruger dem som en mulighed til at slå dem selv i hovedet med ting, de alligevel ikke kan ændre. Det bliver så hurtigt negativt og ligegyldigt.
Men ikke desto mindre synes jeg, der er noget fint ved at betragte det nye kalenderår som en ny begyndelse. Det er vigtigt at evaluere – også sig selv og sit liv – og nytår kan passende bruges som en slags personlig tilfredshedsundersøgelse. Er man der, hvor man vil være? Hvis ikke, hvordan ændrer man det så? Jeg tror ikke, det er en dårlig idé at sætte ord på, hvordan man vil blive gladere. Jeg tror bare, det er vigtigt, man holder det positivt, så nytårsforsættene virker som mål og ikke som afstrafning



Jeg har mange mål og drømme for år 2017. Her er et par af dem; 

I 2017 vil jeg ... 

– Have noget at se frem til hver dag. I praksis bliver denne nok svær, fordi der altid vil være grå dage. Men idéen er, at jeg skal have én ting planlagt hver dag, som jeg kan glæde mig til. Om det så bare er TV-tid med Nico, en gåtur, en løbetur, en aften med en god bog, et venindebesøg, god aftensmad eller andet – hver dag skal have en lille glæde. Og det er op til mig at sørge for, den er der.  
– Passe på min hud. Jeg har indført et lille aftenritual med rens og lækker creme. Og ved I hvad? Det føles faktisk ganske luksuriøst. 
– Prioritere min tid. Her tænker jeg især på mit digitale forbrug. Jeg har downloadet app'en 'Moment', som fortæller mig, hvor længe jeg bruger på min telefon dagligt. Jeg har ikke et antal minutter, jeg må være online eller andet: men det er vigtigt, at når jeg tjekker tallet, at jeg ikke føler, jeg kunne have brugt min tid bedre. Det er okay at bruge tid på telefonen – men kun, hvis man har lyst til at bruge tid på telefonen.
– Spare op. For første gang siden min årelange SU-tid, er jeg nu i situation, hvor det giver mening at spare op. Derfor har jeg fået min bankmand til at lave hele tre (!) opsparinger til mig: en ferieopsparing, en fornuftig opsparing – og en ufornuftig opsparing til ekstravagante taskekøb, frisørprojekter og alt muligt andet.
– Besøge Disneyland Paris. Har jeg nogensinde fortalt jer om Disneyland Paris? Den korte version er vist, at jeg voksede op der. Mine forældre havde i mange år årskort dertil, og jeg tror ofte, vi besøgte Disneyland 8-10 gange om året. Derfor elsker jeg det sted, og de har 25 års jubilæum i år. Jeg vil så gerne have Nico med derned og vise ham alle de ting, jeg elsker så højt. Han har nemlig aldrig været der. Og så kan en efterårstur til Paris vist aldrig fejle, vel? 
– Opleve Odense noget mere. Odense bugner med fine koncerttilbud, teaterforestillinger, kunstudstillinger og nye spisesteder. Det vil jeg udnytte noget mere – og i dén anledning har jeg allerede booket de første teater- og koncertbilletter. 
– Besøge min mor noget oftere. Lidt modstridende med punktet ovenfor, så vil jeg gerne oftere til Esbjerg for at besøge min mor. Vi ses alt for sjældent, kan jeg mærke. 
– Få nok søvn. Hvordan får man nemmest mere tid, når man er stresset? Man sparer på søvnen. Og det er nok den dummeste idé i verden, for regningen kommer i form af mere udmattede og mindre produktive dage, som så kræver mere tid, og som så igen resulterer i søvnreduktioner. Jeg er simpelthen nødt til at stoppe dén onde cirkel. 8 timers søvn fra nu af!
– Donere alt det tøj, jeg ikke bruger. Jeg har flere sække stående i kælderen, som jeg opbevarer, "hvis nu jeg skulle få brug for det". Sandheden er, at det får jeg ikke. Det er spild af plads og ressourcer. 
– Generelt skrue ned for konsumerismen. Helt ærligt? Impulskøb i H&M er ikke godt for nogen.
– Drikke mere rosévin på altanen, så snart solen titter frem
– Blive bedre til at dokumentere og huske på min lykkestunder. For der er så mange af dem.

Hvad vil du i 2017? 

4 kommentarer:

  1. Disneyland lyder som en rigtig god ide ;)
    Og hvor fedt at I nærmest havde årskort dertil som barn, det lyder da mega awesome for at sige det kort sagt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Disneyland er altid en god idé ;-)

      Og ja, det var virkelig fedt. Vi var der så ofte, da jeg var 9 til 11 år. Jeg har så mange gode minder derfra.

      Slet
  2. Mit nytårsforsæt er at drikke mere rødvin. Indtil videre går det godt.

    SvarSlet