mandag den 29. oktober 2018

Bogforum-dage (helt uden arbejde!)

Det har været et rødt kryds i kalenderen, de sidste fem år. Bogmesse i Bella Centret. I 2013 gæstede jeg messen for første gang med universitet, og de efterfølgende fire år arbejdede jeg der. I år var jeg der atter som helt almindelig gæst og kunne derfor genfinde glæden ved at vandre rundt i de hektiske haller, kigge på pæne bogforsider, standse op ved pudseløjerlige foredrag og hilse på bekendte bogentusiaster. Ah.

Og således gik min weekend med bogkøb, bogsnak og bogkiggeri. Jeg hørte Simone Ahrnstedt diskutere feminisme i romance-genren, grinede da Maren Uthaug uddelte teenageråd, så dygtige Kathrine interviewe irske Louise O'Neill, blev klogere på menneskehjernen med Peter Lund Madsen, oplevede voldsomt seje (og sjove) Ulrikke Falch og Sofie Frøysaa, lyttede til Gayle Forman – og fandt desuden tid til juleølsmagning, Harry Potter-quiz og en Edgar Allan Poe-udklædt herre. Det var så sjovt. Og helt markant anderledes fra de seneste år, hvor jeg rendte rundt med tidsplaner og stresset mobilknipseri for at lave en næsten minutiøs dækning til de sociale medier.
I år havde jeg ganske vist pakket mit kamera, men jeg brugte det slet ikke. Jeg havde ikke lyst. Ligesom jeg heller ikke havde lyst til signeringskøer og forfatterunderskrifter – selvom jeg egentligt havde slæbt bøgerne med til det. I stedet ville jeg bare nyde det hele. Nyde ikke at skulle noget, andet end hvad der lige faldt Nico og jeg ind.

For Nico var med i år. Selvom han egentligt slet ikke interesserer sig synderligt meget for litteratur. Men han viste sig alligevel at være verdens bedste messemakker, og vi havde det så sjovt med at tage fjollede Harry Potter-billeder, se live-tegning og købe mærkværdigt merchandise. På togturen hjem læste vi endda Maren Uthaugs nye bog højt for hinanden og grinede af de akkompagnerende tegninger. Det var så hyggeligt. Det var hele messen faktisk.
Lørdag havde vi en travl dag, hvor vi vimsede fra foredrag til foredrag, og søndag kørte vi i et helt andet gear; sov længe på vores hotelværelse, så på snevejr, spiste overdådig morgenmad og tog ind til bogmessen i 3-4 timer for at høre enkelte foredrag og købe bøger. Jeg købte tre af slagsen – og Nico købte Maren Uthaugs nyeste. Helt perfekt.

Var du til bogmesse i weekenden? I så fald; hvad så og oplevede du?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar