mandag den 21. august 2017

Garderobeovervejelser

Jeg har netop ryddet op i min garderobe. Det gør jeg hver sommer – men sidste sommer var jeg skrappere, end jeg plejer og smed 3-4 IKEA-poser med næsten ubrugt tøj til genbrug. For jeg var ved at indse, at jeg købte langt mere tøj, end jeg brugte. Og det var en vane, jeg virkelig gerne ville til livs.
Så hvad gjorde jeg? Jeg ryddede op og ryddede ud; fyldte sække og poser og kiggede nærmere på, hvorfor jeg ejede så meget tøj, der ikke blev brugt. Svaret viste sig at være ganske indlysende – jeg gjorde for mange fejlkøb, baseret på flygtige trends og hurtige tilbud, og meget at mit tøj var af en ikke videre holdbar kvalitet. 
I året der er gået, har jeg købt langt mindre tøj end jeg plejer. Jeg har på ingen måde shoppet amok, men derimod genopbygget min garderobe med enkle, tidløse basisting i god kvalitet. Jeg har ledt efter snit, der klæder mig, og tøj der holder til både brug og vask. Jeg har fundet sort/hvide farver frem, og dekoreret med enkelte afstikkere i farverigt print. Og af samme årsag har jeg undgået så mange tøjkriser undervejs.
I år blev kun en enkelt mulepose med tøj sendt til genbrugen. Og den bestod udelukkende af det tøj, jeg var for barmhjertig til at sortere fra sidste år. Det gør mig så glad, for så ved jeg, øvelsen har virket.

Jeg forsøger hele tiden at blive en mere bevidst forbruger. At skåne miljøet så godt som jeg kan, og at købe lidt (men godt). Af samme årsag har jeg et Word-dokument liggende på computeren med elementer, som jeg mangler i min garderobe. Og falder jeg over noget, der ikke står på listen – så skal jeg tygge på det i minimum en måned, før jeg må købe det. Og så er glansen ofte for længst gået væk igen. 
En anden bonus er afgjort de mindre tøjkriser, blødt og smukt tøj der holder formen efter en tøjvask, og at være i besiddelse af buksedragter og høje hæle, der passer til enhver anledning. Det er næsten kun win-win, ikke? Jeg har endda bedre plads i mit klædeskab end nogensinde før.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar