fredag den 14. december 2018

#Fredagsbog – uge 50

Og så blev det fredag. Efter et par lidt hektiske uger på arbejdet, tog jeg tidligt fri i dag og gik igennem en lille byge af snelignende slud for at komme hjem. Om hjørnet venter en skøn weekend, hvor Nico skal holde julefrokost, og jeg skal til København for at spise god mad sammen med tidligere kollegaer. Og ellers er der rigeligt tid til at lave ingenting; sove længe, se julefilm, læse gode bøger og gå lange ture. Det er også lidt tiltrængt.

Jeg er (ikke overraskende) midt i en genlæsning. Jeg er en udpræget genlæser, som ofte læser de samme bøger igen og igen, men i december har jeg det med næsten udelukkende at genlæse bøger, jeg har læst før. Umiddelbart tror jeg, det er en traditionsting. Og en hyggeting. For hvad er mere hyggeligt end at vende tilbage til bøger, man ved, man elsker?
Denne gang er jeg dog ikke blot ved at genlæse en bog; jeg er ved at genlæse en hel bogserie. Nemlig Narnia-serien af C. S. Lewis. Jeg har netop færdiggjort Troldmandens nevø og om lidt påbegynder jeg Løven, heksen og garderobeskabet. Den mest kendte bog i serien – lige i tide til weekenden.

Det er fantastisk at være tilbage i Narnia-universet. Og selvom C. S. Lewis så tydeligt indfletter religion i sine børnebøger, er det let at læse hen over og ignorere – og i stedet blot nyde fortællingerne om det sneklædte Narnia, det lokkende garderobeskab og om den lille Lucy, som møder en faun. Bøgerne har en helt særlig plads i mit hjerte, og de er så lette at læse. Siderne vender næsten sig selv.

Hvad med jer? Hvad læser I på denne fredag? Noget velkendt, noget nyt, noget julet eller noget helt andet? Jeg håber, I alle får en skøn weekend og får læst skønne bøger.



4 kommentarer:

  1. Narnja holder bare altid.
    Jeg får pt. læst højt af Skægaben herhjemme af Heksejægerens Lærling - de er vildt gode :D

    - A

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvor lyder det fantastisk! Jeg elsker højtlæsning!

      Slet
  2. Eg har aldri kome lenger i Narnia-serien enn Reisen til det ytterste hav :-O Men er det bare meg som syns første boka, The Magician's Nephew, er ekstremt creepy? Måtte skru av då eg prøvde den på lyd i går kveld. Er det bare mitt harehjarte som speler inn?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var faktisk min yndlingsbog som barn! Jeg var så fascineret af de farvede rejseringe og mellemlandet med de mange søer. Det var virkelig sjov læsning, synes jeg.

      Slet